Innholdsproduksjon
som gir effekt
Innholdsproduksjon handler først og fremst om å forstå målgruppen din. Hva de har behov for å vite, lære, bli inspirert og engasjert av. Det handler om å skape relevant innhold som treffer din målgruppe.
Innholdsmarkedsføring, eller som på engelsk kalles for «content marketing», mener vi alt eget innhold som distribueres til målgruppen din gjennom ulike kanaler. Innholdet kan for eksempel være artikler, intervjuer bloggposter, ulike videoer, innholdselementer til nedlastning, podcast eller infografikk. Distribusjonen kan skje gjennom ulike kanaler som sosiale medier (organisk eller betalt), nyhetsbrev, bruk av influencers, native annonsering i nettaviser eller søkemotorannonsering.
Formålet med innholdsmarkedsføring er å engasjere målgrupper dine ved hjelp av relevant innhold. Slik kan du treffe kundene dine i ulike steder av kundereisen og bygge kjennskap, kunnskap og drive direkte salg.
Før du begynner bør du ha en god digital markedsstrategi: hvem skal du kommunisere til, på hvilken måte og i hvilke kanaler? I denne fasen går vi gjennom målgruppeanalyse, planlegging, produksjon, distribusjon og effektmåling.
Innholdsmarkedsføring er en viktig del av det vi kaller Inbound Marketing, hvor det handler om å tiltrekke seg potensielle kunder og gjøre dem om til leads.