Hvorfor er digital markedsføring viktig?
Digital markedsføring kan hjelpe din bedrift med å nå et publikum som er mye større og mer relevante. Med digital markedsføring kan du målrette din markedsføringen mot de personene som mest sannsynlig vil kjøpe ditt produkt eller tjeneste. I tillegg er det mye mer kostnadseffektivt enn tradisjonell annonsering, og du kan med stor nøyaktighet måle de konkrete resultatene.
Les mer om hvilke tjenester Kraftwaerk tilbyr
Digital markedsføring har flere fordeler som alle bedrifter med vekstambisjoner bør vite om. La oss ta en titt på fire av disse:
1. Du kan velge å målrette ditt budskap, mot de personer som mest sannsynlig vil kjøpe produktet eller tjenesten.
Om du annonserer i en avis, magasin, radio eller tv, har du meget begrenset kontroll over hvem som faktisk ser annonsen. Selvfølgelig kan du segmentere på noen variabler som for eksempel avisens typiske lesertall, men det er stort sett et skudd i mørket da du ikke vet hvem du treffer.
Med digital markedsføring, kan du derimot identifisere og målrette dine budskap til et spesifikt og utvalgt publikum.
Du kan for eksempel dra nytte av segmenteringsfunksjonene på sosiale medier for å vise annonser til et bestemt publikum med variabler som alder, kjønn, sted, interesser, nettverk eller atferd. Alternativt kan du bruke re-marketing for å vise annonser til brukere som allerede har vist interesse for ditt produktet eller tjenesten din.
Digital markedsføring gir din bedrift den nødvendige data og analyser for å identifisere hvem dine drømmekunder eller «personas» er, og lar deg avgrense markedsføringen til de personer som mest sannsynlig vil kjøpe noe.
2. Digital markedsføring er mye mer kostnadseffektivt enn tradisjonelle markedsføringsmetoder.
Med digital markedsføring kan du måle kampanjer i realtid og du kan justere budsjettet hvis en annonse ikke gir de ønskede resultater. Dette er ikke mulig med tradisjonell reklame. Det spiller ingen rolle hvordan annonsen i avisen fungerer – det koster fortsatt det samme, uansett om det gir dere nye kunder eller ikke.
Sosiale medier, blogginnlegg eller SEO - tre strategier som kan gi deg høy avkastning selv med minimale utgifter.
Med digital markedsføring har du full kontroll over hvor du bruker pengene og markedsbudsjettet ditt. En digital markedsføringsstrategi lar deg kontinuerlig finjustere kampanjene og sørge for at du aldri kaster bort penger på markedstiltak som ikke fungerer.
Hvis du for eksempel driver en mindre bedrift med et begrenset budsjett, kan du prøve å satse på sosiale medier, blogginnlegg eller SEO – tre strategier som kan gi deg høy avkastning selv med minimale utgifter.
3. Med digital markedsføring kan du overgå dine konkurrenter
Hvis du har en mindre bedrift, er det vanskelig å konkurrere med de største aktørene i bransjen. Digital markedsføring gir deg en mulighet til å ta en posisjon og sikre markedsandeler gjennom strategiske og systematisk markedsarbeid.
4. Digital markedsføring er målbar
Med digital markedsføring får du en omfattende oversikt over alle konkrete resultatene du har oppnådd. Dette er for eksempel antall visninger, delinger, klikk, trender og tid på din nettside eller landingsside. Denne oversikten er en av de største fordelene med digital markedsføring. Selv om tradisjonell annonsering kan være nyttig i noen situasjoner, er den største begrensningen som tradisjonell reklame har – mangelen på å kunne måle resultatene.
Med digital markedsføring vil du se nøyaktige resultater i realtid. Og du kan foreta justeringer og optimalisere dine annonser for å skape ende bedre resultater. Hvis du noen gang har annonsert i en avis, vet du hvor vanskelig det er å estimere hvor mange som faktisk har åpnet avisen og sett akkurat din annonse. Det er med andre ord ingen sikker måte å vite om annonsen i det hele tatt, har resultert i noen salg.