Podcast

5 grunner til at ditt selskap bør lage en podcast

Podcaster er i vinden og lyttertallene er rekordhøye på iTunes, Spotify og Google. Det finnes snart ikke et tema som ikke er dekket i en podcast, men i næringslivet er det kun de fremtidsrettede selskapene som benytter seg av denne plattformen. 

Her er 5 grunner til hvorfor ditt selskap bør ha en podcast:

#1 – Fremstå med autoritet

En podcast gir deg muligheten til å dele din ekspertise med industrien. Gjennom innhold og entusiasme for temaet, fremstår du som en autoritet innen temaet du presenterer. En fast podcast, én enkeltepisode eller en «sesong» på et bestemt antall episoder, med informative informasjon og ideer får selskapet til å fremstå med autoritet innen fagfeltet det opererer innenfor. 

Både kundene og mulige samarbeidspartnere ønsker selskaper som kjenner industrien. Podcast hjelper deg med å vise kompetansen i din virksomhet, samtidig som man ved å dele av denne kompetansen viser engasjement og entusiasme.

Mange bedrifter har allerede ledere som fra tid til annen stiller i intervjuer i fagpresse, lokalpresse eller riksmedier. I møte med redaksjonelle medier er det i høy grad mediene som definerer hvordan du skal fremstå. Ved å produsere egen podcast kan man selv definere hvilken ekspertise man skal fremheve. Man kan “brande” bedriften eller enkeltansatte ved å fremheve den kompetansen man selv definerer at man er best på. Og samtidig som merkevaren bygges utad, er det å delta i og få produsert en podcast også medietrening der man i en trygg setting man selv kan styre får trent seg i å spisse budskapet og hvordan man skal kommunisere det ut.

Les også: Har du en programleder i magen?

#2 – Kontakt med publikum

Når lytterne hører stemmen til gjestene gir dette publikum en sterkere emosjonell kobling enn å lese teksten fra en nettside. Ved regelmessige podcaster blir også lytteren kjent med stemmen og måten informasjon presenteres. Kjennskapen fører til at lytteren kommer tilbake til podcasten og holder selskapet i bevisstheten til kundene. En podcast er en mer personlig måte å nå ut til nye potensielle kunder. De får en bedre innsikt i selskapets verdier og hvordan selskapet ledes. 

Kunden kan også større fleksibilitet når de lytter til podcasten din. Med tradisjonelle artikler og websider må brukerne fokusere mer på oppgaven med å lese teksten, mens de kan gjøre andre ting når de lytter til podcasten.

Les også: Hvorfor er digital markedsføring viktig?

Hva er en podcast? En podcast bruker lydfiler som kan deles gjennom datamaskiner eller andre mobile enheter. Podcaster kan deles gjennom åpne plattformer som iTunes og Spotify eller kun distribueres til spesifikke målgrupper. I dag finnes det to millioner podcaster og det er laget over 48 millioner episoder.

#3 – Lavere kost enn film

Det kreves ikke mye for å lage profesjonelle podcaster. Det kommet løsninger som gjør at det ikke er behov for lydstudio og annet dyrt utstyr. Sammenlignet med filmproduksjon er podcast-produksjonen betydelig billigere å produsere regnet opp mot minuttpris (når du har publikums oppmerksomhet). Effekten man får fra podcast er en helt annen med tanke på emosjoner og lojalitet.

#4 – Podcast gir mye for pengene

Podcast er langt rimeligere å produsere og å spre til kundene, enn andre tilsvarende produksjoner. Sammenlignet med video er minuttprisen en brøkdel. En velprodusert podcast på mange timer, spredt over flere episoder, kan i mange tilfeller koste det samme som en video på 30-60 sekunder. Mens videoen pushes på Facebook i noen uker til høy annonsepris, kan podcasten slippes gratis i podcast-appene jevnt ut over en periode på flere uker eller måneder. Som tradisjonelle bygger man lyttervaner, og etter hvert som nye lyttere finner podcasten, velger disse selv å abonnere og sikre seg å bli oppdatert på fremtidige episoder. En velprodusert podcast vil av kundene oppleves som en “gave” fra ditt selskap. Hvor ofte kan man si det samme om for eksempel en reklamevideo?

#5 – Merkevarebygging

Regelmessige podcaster er en innovativ og effektiv måte å bygge oppmerksomhet og kundelojalitet. Du kan integrere informasjon om produktene og tjenestene dine når du presenterer kompetansen din i podcasten. Det kan være et nytt produkt/tjenester eller presentasjon av et suksessrikt prosjekt hvor kunden inviteres inn i podcasten.

Når produksjonen er avsluttet, har du fortsatt følgerne og abonnentene du bygget ved å slippe episodene. Den dagen du har noe viktig å kommunisere ut til dem – feks en nysatsing eller et nytt produkt, kan du enkelt lage en spesialepisode. Abonnentene på din podcast vil da automatisk få denne lastet ned til sine mobiltelefoner.

Intern podcast

Flere store selskaper har de siste par årene satset på interne podcaster. Det kan være formelle og uformelle samtaler med representanter fra ledelsen som gjester, presentasjon av best practice, nye strategier osv. 

Effektiv måte å kommunisere med ansatte – mesteparten av selskapene promotorer kultur og samhold rundt arbeidsplassen. Ansatte på flere lokasjoner, hyppige reiser, offshorearbeidere, videomøter og en økende bruk av hjemmekontor etter covid-19, gjør at kontoret ikke har samme funksjon som tidligere. Podcaster er en effektiv måte å bygge kultur og samhold på i selskapet, selv om man ikke sitte på samme lokasjon.

En fast, intern podcast – som f.eks slippes månedlig – er for mange større virksomheter en måte å effektivisere kommunikasjon fra ledelsesnivå og ut i alle ledd. Internpodcast kan supplere eller erstatte allmøter og Skype-konferanser. Fordelene er mange – man kan spisse budskapet og redigere det slik at man får ut akkurat den informasjonen man vil. Samtidig bruker mange en slik podcast til å bygge og styrke bedriftskultur. Fordi man har full oversikt over hvem lytterne er, kan man lett gjøre den interessant ved å legge inn poster som er relevante. En internpodcast kan også inneholde lettere innhold, som f.eks inspirerer til faglig utvikling, gode arbeidsvaner, helse, trenings- og fritid, alt ettersom hvem som jobber i din virksomhet, og hva som inspirerer dem.

Fremtidspodden
eksempel: Fremtidspodden

Fremtidspodden er en podcast som vi har produsert for OTD Energy i samarbeid med Innovasjon Norge. I Denne podcasten møter vi ledere og eksperter innen norsk industri og energisektor, for å utforske Norges fremtid som energinasjon.

I Fremtidspodden har vi gjester som bla. Karl Johnny Hersvik, CEO i Aker BP ASA, Ståle Kyllingstad fra IKM Gruppen og rektor ved UIS, Klaus Mohn.

Kraftwaerk har lang erfaring med produksjon av kommersielle og ikke-kommersielle podcaster. Kontakt oss for å se på hvordan ditt selskap kan ta posisjoner med podcast.

Privacy Preferences
When you visit our website, it may store information through your browser from specific services, usually in form of cookies. Here you can change your privacy preferences. Please note that blocking some types of cookies may impact your experience on our website and the services we offer.